موضة

دليلك لاختيار البنطلون المناسب لشكل الجسم

البنطلون من أهم القطع الأساسية في الدولاب خصوصا لأنك ممكن تلبسي نفس البنطلون علي بلوزات مختلفة علشان كده لازم يكون مريح وشكله حلو عليكي علشان كده بقدم ليكي النهاردة دليلك لاختيار البنطلون المناسب لشكل الجسم .

دليلك لاختيار البنطلون المناسب لشكل الجسم

يختلف اختيارك لشكل البنطلون حسب شكل جسمك

جسم الكمثري

أفضل شكل بنطلون للجسم الكمثري هو انه يكون ضيق من عند الجناب ونازل علي واسع من أول منطقة تحت الركبة، ده هيعمل توزان في شكل جسمك، واختاري دايما الألوان الغامقة علشان يظهر شكل رجلك أطول.

جسم الساعة الرملية

أفضل شكل بنطلون لجسم الساعة الرملية أن يكون سكيني سترتش علشان يكون علي شكل جسمك ويظهره بشكل جذاب.

جسم التفاحة

اختاري بنطلون يكون من غير أي تفاصيل أو جيوب، وابعدي عن الموديلات اللي بيكون وسطها منخفض، واختاري الوسط العالي، والاختيار الأفضل أنك تلبسي بنطلون كله واسع مع كعب حيكون شكلك أرفع وأحلي.

أسئلة وأجوبة حول دليلك لاختيار البنطلون المناسب لشكل الجسم

 

ما هي البناطيل المناسبة للجسم الكمثري؟

لو انتي بتختاري بنطلون مناسب للجسم الكمثري، اختاري البنطلونات الواسعة من أسفل والوسط يكون مرتفع، ابعدي عن البنطلونات الموجود فيها جيوب أو تطريزات أو أي تفاصيل ملفتة في الأعلي.

ما هي كيف اشتري بنطلون جينز؟

اختاري الجينز يكون تقيل وابعدي عن الخفيف، ولو قلقانة من أن يكون غير مريح فالجينز التقيل بيكون أكثر مرونة بعد الغسيل.

ما هي التنورة المناسبة للجسم الكمثري؟

التنورة أو الجيبة المناسبة للجسم الكمثري، هي التنورة المنفوشة أو المقلمة أو الضيفة أو الموجود فيها أحزمة، تجنبي ارتداء التنورات المصنوعة من الليكرا لأنها بتخلي الأرداف العريضة بارزة بشكل ملحوظ.

قد يعجبك أيضا

آلاء بربر

مؤسسة موقع جميلات، أؤمن بأن لكل امرأة جمالها وسحرها الخاص وعليها أن تبحث عنه وتظهره لتكون فاتنة بطريقتها الخاصة، عليكي أن تكوني سيدة بالمعني الحقيقي للكلمة، فقوتك الأساسية تكمن في أنوثتك، عليكي أن تكوني أفضل من نفسك فقط باستمرار، متجددة وطموحة، أعشق الموضة وكل ما يتعلق بالجمال، أعمل منذ 2012 في مجال الكتابة،عملت كمديرة تحرير موقع الشرقية توداي لمدة أكثر من 7 سنوات، وكاتبة محتوي في موقع كل يوم معلومة طبية لمدة عام.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى