موضة

البرا المؤذية لصحة الثدي و التي تسبب لك آلاما غير متوقعة

تعرفي أن في دراسة بتقول أن 80% من الجميلات بيلبسوا حمالات الصدر بطريقة خاطئة، يعني لابسين البرا المؤذية لصحة الثدي ، تخيلي أنك ممكن تكوني واحدة من البنات ده، النهاردة حنقولك شوية علامات تقولك أنتي لابسة نوع مناسب لجسمك ولا لا، تابعي معايا الموضوع.

علامات البرا المؤذية لصحة الثدي

البرا غير مريحة

صدقي إحساسك من أول مرة تلبسي فيها البرا لو حسيتي إنها غير مريحة تبقي غير مناسبة ليكي علشان أنتي اختارتي المقاس الخطأ، اوعي تشتريها حتي لو شكلها مميز ومفيش منها غير المقياس اللي معاكي، لانك كده بترمي فلوس في الأرض علي الفاضي.

اقرأ أيضًا : ٨ علامات تدل على أنك ترتدين حماله صدر خاطئة

حمالات الصدر

حمالات الصدر حتساعدك أنها تقولك ان البرا اللي معاكي غير مناسبة، لو كانت غير ثابتة علي جسمك ودائما بتقع ده أكبر دليل أن المقياس خطأ.

خروج الصدر من البرا

لو حسيتي أن في اجزاء من الصدر خرجت من حمالة الصدر سواء في الجزء العلوي أو الجزء العلوي، يبقي لازم تغيري البرا علي طول لأن لازم تكون جمالة الصدر تحتوي علي الثدي بالكامل.

علامات علي الجلد

لو رجعتي بعد يوم طويل، وانتي بتغيري هدومك لاقيتي علامات علي بشرتك من البرا ده معناه انك لابسة مقياس أصغر من المطلوب، وده جه الوقت انك تختاري المقياس المناسب.

وجود مساحات فاضية في البرا

لازم تكون عارفة أن البرا المثالية ليكي هي اللي حتحافظ عليه ثابت، ومستقر، لو حسيتي بوجود فراغات ده معناه أن لابسة أكبر من مقياسك الحقيقي، ولازم تغيريه فوراً.

أسئلة وأجوبة حول البرا المؤذية لصحة الثدي

ما هي أضرار عدم لبس الحمالات؟

نصحت العديد من الدراسات بعدم ارتداء البرا في المنزل خاصة وقت النوم، كما أكدت أن ارتداء حمالات الصدر بشكل دائم، ممكن يسبب مشكلات في التنفس، الإصابة بالتهابات البشرة، وآلام الظهر.

ما هي أفضل ماركة حمالات للصدر؟

فيكتوريا سيكرت، إيتام، لا في إن روز، جويا، نعومي، لاسو، كارينا، قطونيل، ماكس ،لا سينزا.

متى يجب لبس الستيان؟

بيختلف السن حسب طبيعة حسب كل بنت، ممكن البعض يحتاج أنه يلبسها من سن التاسعة حتي الرابعة عشرة.



قد يعجبك أيضا

آلاء بربر

مديرة موقع جميلات، أؤمن بأن لكل امرأة جمالها وسحرها الخاص وعليها أن تبحث عنه وتظهره لتكون فاتنة بطريقتها الخاصة، عليكي أن تكوني سيدة بالمعني الحقيقي للكلمة، فقوتك الأساسية تكمن في أنوثتك، عليكي أن تكوني أفضل من نفسك فقط باستمرار، متجددة وطموحة، أعشق الموضة وكل ما يتعلق بالجمال، أعمل منذ 2012 في مجال الكتابة،عملت كمديرة تحرير موقع الشرقية توداي لمدة أكثر من 7 سنوات، وكاتبة محتوي في موقع كل يوم معلومة طبية لمدة عام.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى