العناية بالبشرة

طرق طبيعية للتخلص من رائحة العرق الكريهة

دايما خليكي جاهزة بالبديل علشان لو مزيلات العرق أو الديودرنت خلصت معاكي فجأة تكوني عارفة طرق طبيعية للتخلص من رائحة العرق الكريهة علشان تتجنبي المواقف المحرجة، اكتشفيها الآن.

طرق طبيعية للتخلص من رائحة العرق الكريهة

في العديد من الطرق الطبيعية للتخلص من رائحة العرق الكريهة منها:

التلخص من الشعر الزائد

أول خطوة للتخلص من أي رائحة كريهة هي إزالة الشعر الزائد لأن وجوده بيكون بيئة خصبة لنمو البكتيريا، علشان كده لازم تهتمي بإزالة الشعر أول بأول، وطبعا أفضل طريقة هي إزالة الشعر بالليزر أو ممكن تستخدمي اي طريقة تقليدية حسب المتاح ليكي.

الشبّة

من أقدم الطرق المعروفة لإزالة الرائحة الكريهة، أول خطوة لازم تتأكدي أنها مناسبة ليكي بعد سؤال دكتورة الجلدية، امزجي الشبة مع بعض البودرة تحت الأبط مفعولها بيستمر لمدة 12 ساعة تقريبا.

الليمون

الليمون له فوائده متعددة، بس طبعا لازم تتأكدي أنه مناسب لبشرتك، تقدري تستخدمي الليمون بقطنة قبل الاستحمام بربع ساعة، أو مزجه بماء الورد أو النشا وضعه علي منطقة تحت الابط لمدة 15 دقيقة لإزالة أي رائحة.

التقشير

احرصي علي تقشير منطقة الإبط بمقشر لطيف مناسب للمناطق الحساسة كل أسبوع علشان تتخلصي من أي خلايا ميتة، لأنها بتساعد علي زيادة رائحة العرق.

خل التفاح

تقدري تستخدمي خل التفاح بقطنة تحت الإبط كبديل طبيعي في الأيام العادية كمزيل العرق لأنه بيساعد علي تقليل البكتيريا لكن تجنبي وضعه بعد إزالة الشعر حتي لا تحدث إلتهابات.

أسئلة وأجوبة حول طرق طبيعية للتخلص من رائحة العرق الكريهة

ما هي أفضل خلطة لإزالة رائحة العرق نهائياً؟

اخلطي كمية متساوية من الشبة وبودرة الأطفال كبديل طبيعي لإزالة رائحة العرق لمدة 12 ساعة.

ما هي أفضل خلطة لإزالة رائحة العرق بالمسك؟

ابرشي مكعب من المسك مع معلقتين من الشبة وبودرة الأطفال واخلطي المكونات بماء الورد حتي تصبح عجينة، واستخدميها عند الحاجة.

ما هي طريقة التخلص من رائحة العرق بالليمون؟

في البداية اتأكدي أن الليمون مناسب لبشرتك، احضري قطنة عليها الليمون، وافركي برفق المنطقة حتي تجف ثم اشطفي المنطقة بالماء الفاتر.
قد يعجبك أيضا

آلاء بربر

مؤسسة موقع جميلات، أؤمن بأن لكل امرأة جمالها وسحرها الخاص وعليها أن تبحث عنه وتظهره لتكون فاتنة بطريقتها الخاصة، عليكي أن تكوني سيدة بالمعني الحقيقي للكلمة، فقوتك الأساسية تكمن في أنوثتك، عليكي أن تكوني أفضل من نفسك فقط باستمرار، متجددة وطموحة، أعشق الموضة وكل ما يتعلق بالجمال، أعمل منذ 2012 في مجال الكتابة،عملت كمديرة تحرير موقع الشرقية توداي لمدة أكثر من 7 سنوات، وكاتبة محتوي في موقع كل يوم معلومة طبية لمدة عام.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى